Traja králi – ľudovo tiež Tri krále – je sviatok spadajúci na 6. januára. Na Slovensku je to sviatok cirkevný aj štátny zároveň. Týmto dňom sa končí vianočné obdobie.
Tradičný sviatok – Traja králi je u západných kresťanov sviatkom Zjavenia Pána. Podľa pravidiel rímskokatolíckej cirkvi týmto dňom, presnejšie prvou nedeľou nasledujúcou po „Troch kráľoch“ končí vianočné obdobie.
Cirkev východného obradu v tento deň slávila Vianoce. Dodnes je to aktuálne u pravoslávnych veriacich.
Legenda o troch mudrcoch
Známa legenda hovorí, že traja králi boli „traja mudrci z východu“. Stelesňovali múdrosť vtedajšieho sveta. Boli kráľovského pôvodu a prišli pozdraviť narodeného Ježiška. Do Betlehema ich údajne priviedla „veľká žiarivá hviezda“.
Mená mudrcov Gašpar, Melichar a Baltazár pochádzajú až z 12. storočia. Takto ich pomenovali na parížskej univerzite. Najstarší bol Gašpar (Caspar, Kašpar), prostredný Melichar (Melkon, Mechior). Najmladší bol Baltazár (Balthazar, Belsazar, Balzar) – na obrazoch zobrazovaný ako urastený muž, tmavej pleti.
Každý z nich predstavoval jednu časť vtedy známeho sveta – Afriku, Áziu a Európu – zároveň čas mladosti, dospelosti a staroby.
Jednotlivé mená mali tiež svoju symboliku – Gašpar („Majster pokladu“), Melichar („Môj kráľ je svetlo“) a Baltazár („Ochraňuj jeho život“).
Príbeh o Troch kráľoch nesie v sebe výraznú symboliku. Mudrci neboli židovského pôvodu. No mali to byť prví pohania, ktorí uverili v Ježiša Krista. Keďže sú popisovaní ako mudrci/králi, znamenalo to, že celý vtedajší svet vzdelania a múdrosti pokľakne na kolená pred Kristom – novým pánom sveta. Mudrci obdarovali Ježiša veľmi vzácnymi darmi – zlatom, kadidlom a myrhou.
Podľa kresťanského výkladu symboliky darov zlato upozorňuje na Kristov kráľovský pôvod. Kadidlo na božskú podstatu jeho existencie. Myrha sa používala pri balzamovaní, bola predzvesťou jeho budúceho golgotského osudu.
Traja králi sa od nepamäti spájajú s kňazskou koledou
Ku sviatku Troch kráľov už tradične patrila „kňazská koleda“, či „vysvácka“. Z domu do domu chodievali kňaz, kostolník, organista, rechtor, miništranti ako speváci a dvaja „mechonošci“, ktorí zbierali dary do vreca.
Kňaz požehnal príbytok, očistil ho kadidlom a svätenou vodou. Na dvere napísal iniciály C – M – B a príslušný rok. Nejedná sa však o prvé písmená mien kráľov, ale o iniciály výroku „Christus Mansionem Benedicat“ – Kristus nech žehná tento dom.
V súčasnosti na Slovensku sa na Tri krále počas svätej omše svätí v kostoloch voda a krieda. Na mnohých dedinách je dodnes zvykom kňazské žehnanie a vysviacka domov. Deje sa to na báze dobrovoľnosti.
Obrázky: pixabay.com
Som mamina, ktorá so zanietením objavuje čaro byliniek matky prírody. Milujem čo najjednoduchšie a najprirodzenejšie riešenia vedúce k optimálnemu zdraviu. K môjmu životu neodmysliteľne patria farby a rôznorodá tvorivá činnosť. Nikdy neodmietnem poctivý domáci koláčik a inšpiratívnu knihu. Teší ma, keď môžem touto cestou prispieť k znovuobjaveniu tradícíí a poodhaleniu tajov tradičných poctivých remesiel.
Vianočné obdobie sa nekončí 6.1.