Nízky tlak – nepríjemný spoločník. Ako s ním fungovať?

od Meri
nízky tlak

Nízky tlak vraj nie je choroba. No ten, kto sa s ním stretol vie, že dokáže s človekom pekne zamávať. Čo však robiť, ak je nižší, či nízky tlak tvojim spoločníkom a značne ti komplikuje život?

V predošlom článku som písala o vysokom krvnom tlaku. Tentoraz sa zameriam na ten nízky. S nižším tlakom mám svoje skúsenosti. Najmä v tehotenstve som sa cítila pri tlaku 80/50 dosť bezradne. Točil sa mi celý svet a mala som pocit, že som permanentne pod vplyvom alkoholu. No nič príjemné veru. Doslova sa gúľaš s veľkým bruškom.

Nízky tlak sa nezvykne liečiť liekmi. Skôr sú len rôzne odporúčania, ako život trochu zlepšiť. Lepšie povedané, aby človek mohol normálne fungovať. Ak však nemáš žiadne ťažkosti a tlak ti život nekomplikuje, nie je čo riešiť. Samotná korektúra hodnôt tlaku nie je v takom prípad potrebná.

káva
Pozor na kávu – odvodňuje

Nízky tlak – ako viem, že je to môj prípad?

Za nízky tlak – hypotenziu, sa považuje opakovane nameraný tlak pod hodnoty 90/60. Presnejšie hodnoty si môžeš pozrieť v tabuľke TU.

Pri nižšom, až nízkom tlaku sa môžu objavovať rôzne nepríjemné príznaky.

  • Človek vidí akoby zahmlene, môže sa mu pred očami mihať. Pri prudkej zmene polohy môžu nastať závraty.
  • Tep je rýchly, dýchanie plytkejšie. V ušiach niekdy počuť šum.
  • Pri veľmi nízkom tlaku, je človeku na omdletie. Nepríjemný pocit môže vyústiť do kolapsu.
  • Nezriedka sú sprievodným javom studené končatiny.
nízky tlak
Dostatok vody je pre organizmus základ

Všeobecné opatrenia pri nižšom tlaku

Tekutiny

Denný prísun tekutín by mal byť 2,5 až 3 litre. Tekutinami sa myslí voda, minerálka (maximálne pol litra denne), bylinné a ovocné čaje, prípadne šťavy.

Ako je to s kávou? I keď káva zvyšuje krvný tlak, na druhej strane telo odvodňuje. Rovnako odvodňuje čierny a zelený čaj. Nemusíš si ich odopierať, no tekutiny o to viac telu dopĺňaj.

Aktivita vhodná pre nízky tlak

Prechádzky, tanec, bicyklovanie, či plávanie. Skrátka treba činnosť srdca pravidelne, aktívne podporovať. Aj domáca ranná rozcvička robí divy. Posilníš svaly, srdce i cievy.

pohyb
Pravidelný pohyb – liek na všetko

Pamätaj však na jedno – vstávaj vždy pomaly. Najmä ak ležíš, nevyskoč hneď z postele. Najskôr si sadni a pomaly, pokojne vstaň.

Sprcha

Nie je to len o hygiene, ale aj o intenzívnom prekrvení celého tela. To dosiahneš striedavým sprchovaním teplej a studenej vody. Sprchu ukončuj vždy vlažnou, až studenou vodou.

Vitamín C a soľ

Vitamín C má pre zdravie veľký význam. Dokáže tiež v tele regulovať tlak. Zelenina a ovocie majú svoje opodstanené miesto v jedálničku každého, nielen u tlakárov. Mnoho ľudí má sodíka v tele nadbytok. Ľuďom s nižším tlakom môže byť soľ nápomocná.

Bylinky a nízky krvný tlak

nízky tlak
Aj bylinkové čaje môžu byť nápomocné

Bylinky sú kapitola sama o sebe. Možno to bude znieť zavádzajúco, no bylinky slúžia najmä na reguláciu tlaku. Nízky zdvíhajú a ten vysoký, naopak znižujú. Aj v prípade, že sa jedná o jeden druh bylinky – pôsobí na oba extrémy. Dopraj si denne čaj z tých správnych bylín, no po dobu maximálne 3 týždňov. Potom si treba dať prestávku.

  • Kapsička pastierska je fenomenálna liečivá rastlina. Vysoký tlak znižuje a naopak nízky krvný tlak zvyšuje.
  • Rozmarín lekársky – ďalšia užitočná bylinka pri normalizácii nižšieho tlaku. Stimuluje centrálny nervový systém a zlepšuje cirkuláciu krvi.  
  • Žihľava dvojdomá tradičná bylina, ktorá spoľahlivo prečisťuje krv a má priaznivé účinky na krvný tlak.

Obrázky: pixabay.com

0 Komentár

Odporúčame tiež

Chceš článok komentovať?

Odoberaj newsletter od Valacha

Tradície žijú v každom z nás. Valach ti ich pomôže prebudiť. Články plné zaujímavých tém, tradičných receptov, súťaže a novinky. To všetko v tvojej emailovej schránke.

Prihlasovanie prebehlo úspešne. Ďakujeme!