Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Portál plný zaujímavých článkov už od roku 2010

Horčík – prvok života. Kedy telo vyžaduje jeho vyšší príjem?

od | feb 4, 2022 | Valach odporúča | 0 komentárov

Horčík je životne dôležitý minerál, nakoľko sa podieľa na množstve procesov v organizme. Hovoria mu prvok života, keďže je nepostrádateľný pre život väčšiny tvorov. Prijať ho možno v potrave, minerálnej vode, alebo vo forme doplnku.

Horčík, alebo magnézium, je spolu s draslíkom najvýznamnejším vnútrobunkovým minerálom. Nedostatok horčíka vedie k problémom. Kŕče v lýtkach, nespavosť, ba dokonca závrate, či migrény, problémy s tlakom. Človek môže pociťovať únavu, vyčerpanie, či problémy s pamäťou. Nepríjemným prejavom nedostatku môže byť úzkosť či depresia. Nedostatok magnézia má vplyv na duševné zdravie.

pracujúci človek v strese

Horčík v potrave

Organizmus si nevie sám vytvárať minerály, takže je nutné ich do tela nejako dopraviť. Horčík prijímame najmä v strave a v minerálkach. Nájdeš ho v zelenej zelenine, semienkach a orechoch a tiež v celozrnných výrobkoch. Zdrojom magnézia sú tiež banány, ďatle, ananás, ale aj špenát, hrach, šošovica, droždie, tuniak a varená kuracina.

Horčík je prirodzene aj vo vode, najmä tej minerálnej. Tvrdá voda ho obsahuje viac, ako mäkká.

Dnes je miestami obtiažne doplniť dostatok horčíka v jeho prirodzenej podobe. Doba a stres si vyžadujú svoje a v niektorých prípadoch je vhodné tento minerál dopĺňať aj navyše.

banány a ananás sú zdrojom horčíka

Keď strava nestačí

Horčík navyše dopĺňaj v týchto situáciách:

  • V čase vyčerpanosti, stresového obdobia, nervozite a veľkej únave. Stres spôsobuje zníženie horčíka a to má za následok zvýšené vylučovanie stresových hormónov, čiže stres samotný.
  • Pri častých bolestiach hlavy a migréne.
  • Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu, či nepríjemné búšenie srdca? Aj toto sú dôvody, kedy sa odporúča zvýšiť príjem horčíka.
  • Pri opakovaných nočných kŕčoch v nohách, či mravčení v končatinách.
  • Horčík dopĺňaj pri hnačke ale tiež zápche. Dôvodom pri hnačke je jeho strata a pri zápche naopak hrozí jeho znížené vylučovanie. Pri horúčke tiež dochádza k stratám v podobe potenia a aj v takom prípade straty nahrádzaj.
  • Aj nadmerný výkon počas športovej aktivity spôsobuje straty horčíka.
  • Na náhradu je potrebné myslieť aj vo vyššom veku ako prevencia poškodenia kostí. Horčík, vápnik, ale aj vitamín D, či iné prvky sa navzájom ovplyvňujú. Nedostatok jedného môže viesť k nedostatku iného.
  • Aj tehotenstvo si vyžaduje zvýšené nároky na tento prvok. Magnézium ti v nejednom prípade lekár počas tehotenstva sám odporučí.
orechy rôznych druhov

Kedy magnézium radšej nie

Pri zvýšenej potrebe horčík je namieste horčík dopĺňať. Žiadny extrém nie je dobrý a v niektorých prípadoch sa dopĺňaniu magnézia radšej vyhni. V prípade, že trpíš poškodením obličiek, alebo užívaš antibiotiká, horčík navyše neužívaj.

Obr. Pixabay.com

0 komentárov

Odoslať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Ďalšie zaujímavosti na: TOPVET

Kto je Valach?

Som Valach!

Miroslav Endel, pravý východniar spod Tatier. Otec, partner, parťák aj vedúci. Milujem tradičné a chutné jedlo, napríklad bryndzu, údenú slaninku a domáci ribezlák. Okolo značky Valach spolu s kolegovcami a podporavateľmi vytvárame zaujímavú komunitu nadšencov tradícií, remesla a Slovenska.

Pin It on Pinterest

Share This