Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Portál plný zaujímavých článkov už od roku 2010

Celozrnné pečivo – je naozaj zdravé, alebo ide len o mýtus?

od | jan 14, 2022 | Valach odporúča | 0 komentárov

Celozrnné pečivo sa všeobecne považuje za zdravé. V dnešnej širokej ponuke rôznych celozrnných, cereálnych, viaczrnných či fit druhov pečiva je veru ťažké sa zorientovať. Nie všetko, čo sa tvári ako celozrnný výrobok, ním aj naozaj je. Poďme sa teda pozrieť bližšie na zúbok rôznym druhom pečiva.

Celozrnné pečivo vs. biele

Nie je múka ako múka. Rozomletím celých zŕn – vrátane šupky a klíčka – dostaneme celozrnnú múku. Taká múka v sebe ukrýva mnoho minerálov, vitamínov a vlákninu. Bielu múku dosiahneme zomletím zŕn zbavených povrchových vrstiev. Tým sa však vytratia tie najcennejšie zložky.

Prečo teda dať prednosť celozrnným výrobkom? Vitamíny, minerály, stopové prvky aj vysoký podiel vlákniny potešia tráviaci systém. Obsahuje zložité cukry, ktoré naše telo spracúva dlhšie. Uvoľňujú sa v ňom pomalšie a najmä postupne. Do krvi sa tak nevyplavuje príliš veľké množstvo inzulínu naraz. Nehrozia návaly vlčieho hladu. Celozrnné pečivo má neodškriepiteľné prednosti, no úplne zanevrieť na biele rožky nemusíš.

nakrájané pečivo rôznych druhov

Celozrnné, viaczrnné, tmavé, či biele? Kto sa v tom má vyznať?

Aj zdravo znejúci názov môže v sebe ukrývať len kopec náhrad. Poľahky tak uveríš sebaklamu, že ješ naozaj zdravo.

Tradičné biele pečivo

Vyrába sa z bielej, najčastejšie pšeničnej múky. Z obilných zŕn sa odstránia vonkajšie obaly a následne sa melú. Odstránením vonkajších obalov sa žiaľ strácajú minerály, vitamíny či  vláknina. Jeho glykemický index je vyšší ako v prípade celozrnného pečiva. Z toho dôvodu dochádza k rýchlejšiemu vzostupu, ale i poklesu krvného cukru a k jeho výkyvom.

Tmavé pečivo

Aj keď na prvý pohľad pôsobí o čosi zdravšie ako biele pečivo, je to skôr očný klam. Farba sa upravuje pridaním karamelu, praženej raže, jačmeňa, alebo čakanky. Tento druh sa vyrába z bielej múky pridaním malého množstva otrúb. Naopak, celozrnné pečivo nemusí byť iba tmavé. Úplne biele nie je nikdy, no určite neplatí – čím tmavšie, tým celozrnnejšie.

Viaczrnné pečivo

Viaczrnný výrobok obsahuje múku z viacerých druhov obilnín okrem základnej pšenice či raže. Podiel múky z iných obilnín by mal byť aspoň 10 %. Viaczrnné pečivo pritom môže byť biele aj celozrnné.

Môže to byť aj biely chlieb s primiešanou troškou semienok, alebo len na povrchu posypaný semienkami či vločkami. Ak si kúpiš viaczrnný rožok posypaný ľanovými semienkami v domnení, že kupuješ zdravé pečivo, nemusí to tak vždy byť.

žemle posypané semienkami

Cereálne pečivo

Názov vzbudzuje dojem, že pečivo je zdravé. Nálepka cereálny však neznamená celozrnný. Značí to len to, že výrobok je vyrobený z cereálií – teda z obilnín a tie môžu byť biele, ale aj celozrnné.

Navyše to, čo je bežne dostupné v obchodných reťazcoch ako raňajkové cereálie, sú najčastejšie výrobky z rafinovaných obilnín s množstvom sacharidov a cukru. Čo v preklade znamená opak toho, aký význam sa im pripisuje v reklame.

Grahamové pečivo

Vyrába sa z grahamovej múky, ktorá vzniká zomletím celého obilného zrna a primiešaním otrúb. Čiže v tomto prípade platí, že ide o vcelku zdravú alternatívu pečiva, rovnako ako celozrnné.

Celozrnné pečivo

A na záver kráľ medzi pečivami – celozrnné. Pečie sa z celozrnnej múky, ktorá vzniká pomletím celého obilného zrna vrátane obalu, teda otrúb a klíčka. Zachováva si tak vysokú výživovú hodnotu a pre naše zdravie je najviac prospešné.

narezané krajce celozrnného chleba

Dobré rady na záver

  • Nakupuj pečivo v menších predajniach, či pekárni, kde je čerstvosť zaručená a kvalita je uspokojivá. V obchodných reťazcoch síce pečivo vábne rozvoniava, no z väčšej časti sa jedná o dopečený polotovar, ktorý v mrazenej podobe prešiel mnoho kilometrov. V takom prípade je pečivo označené ako „vyrobené dopečením zo zmrazeného polotovaru“. 
  • Pri balenom pečive si čítaj zloženie. To ťa uistí o jeho skutočnej celozrnnosti.
  • Aj cena veľa prezradí. Celozrnné pečivo je o čosi drahšie ako to z bielej múky. Avšak to nech ťa neodradí. Celozrnné ťa aj vďaka vláknine zasýti na podstatne dlhšiu dobu.
  • Ideálne je pečivo striedať. Veľmi chutný a tiež veľmi zdravý je kváskový chlebík. Ten si môžeš pripraviť aj doma, podľa overených receptov našej Eriky.

Obr. Pixabay.com

0 komentárov

Odoslať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Ďalšie zaujímavosti na: múka // pečivo // zdravie

Kto je Valach?

Som Valach!

Miroslav Endel, pravý východniar spod Tatier. Otec, partner, parťák aj vedúci. Milujem tradičné a chutné jedlo, napríklad bryndzu, údenú slaninku a domáci ribezlák. Okolo značky Valach spolu s kolegovcami a podporavateľmi vytvárame zaujímavú komunitu nadšencov tradícií, remesla a Slovenska.

Pin It on Pinterest

Share This